SELAMAT DATANG.


Hadis Rasulullah s.a.w. dari Jabir R.A.:
"Katanya sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: Bagi Setiap penyakit ada ubatnya, maka apabila ubat itu sesuai untuk sesuatu penyakit, akan sembuh dengan izin Allah."

Sabtu, 5 Februari 2011

SALAM PERKENALAN


SALAM PERKENALAN : APAKAH DIA RAWATAN "ATTITUDE THERAPY"


"Attitude Therapy" bermaksud merawat sikap atau tingkah laku  individu yang mana akibat amalan atau sikap negatifnya telah menjadi punca atau penyebab kepada penyakit yang dialaminya.  Begitu juga sebaliknya, ketidakupayaan sesuatu organ atau kelemahan sesuatu fungsi organ akan menyebabkan berlakunya perubahan kepada tingkah laku seseorang individu.  Situasi ini umpama ayam dan telor, yang mana ianya saling berkait dan tidak dapat dipastikan manakah yang menjadi penyebab/punca penyakit dan yang mana pula menjadi penerima akibat/penghidap penyakit.

"Attitude Therapy" memegang falsafah bahawa: 
  • Akal/pemikiran boleh mengawal tindakan untuk bersikap positif ataupun negatif.
  • Sikap positif yang wajib diamalkan ialah Redho, Sabar, Ikhlas dan Syukur bagi mencapai keseimbangan karektor zahir dan batin.
  • Kesimbangan karektor membantu organ dan seluruh sistem tubuh berfungsi dengan lebih sempurna untuk kesihatan tubuh badan. 
  • Tubuh badan akan kekal sihat bila organ sentiasa bertenaga.  Organ akan bertenaga bila sikap sentiasa positif.
  • Sikap negatif walau sekecil manapun akan membuka ruang kepada kehadiran maisma/bakteria untuk membiak dalam organ dan sistem tubuh dan seterusnya mencipta penyakit akibat kelemahan organ dan sitem tubuh.
Kesimpulannya: 
 Sebagai manusia yang berakal, kita wajib mengawal sikap jika mahukan organ dan sistem tubuh sentiasa sihat.


Demikianlah penemuan oleh kajian "Attitude Therapy" yang akan dikongsikan di blog ini. Kupasan selanjutnya mengenai kaitan sikap dan penyakit akan dipaparkan dalam post-post seterusnya.  Oleh itu teruskan bersama blog ini untuk mendapatkan maklumat  mengenai penyakit dan punca penyakit serta kaedah merawatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan